Is reparatie gratis?
Gratis reparatie bij fabricagefout
Als je product binnen de garantieperiode door een fabricagefout kapot gaat, is de reparatie gratis. Bij een fabricagefout gaat je product bij normaal gebruik eerder kapot dan verwacht. Bijvoorbeeld als het scherm van je laptop plotseling stuk gaat terwijl je niets geks deed.
Betaalde reparatie bij gebruikersschade
Gebruikersschade is wanneer je product kapot gaat door eigen schuld binnen de garantieperiode. Dit valt niet meer onder de fabrieksgarantie en hier moet je dus voor betalen. We kunnen van tevoren niet aangeven wat de kosten zijn. Zodra je product is onderzocht bij de reparateur, kunnen ze de kosten bepalen en wordt er een prijsopgave gestuurd. Hierin staan je 3 opties:
- Je gaat akkoord met de prijsopgave. We repareren het product dan tegen betaling.
- Je gaat niet akkoord met de prijsopgave, maar wilt wel je product terug. Je betaalt dan €65 aan onderzoekskosten en krijgt je product terug.
- Je gaat niet akkoord met de prijsopgave en wilt je product niet meer terug. Je betaalt dan geen onderzoekskosten en wij proberen je product milieuvriendelijk te verwerken. Dit doen we door de nog bruikbare onderdelen uit het apparaat te halen en een nieuw leven te geven of het product te recyclen door een van onze recycle-partners.
Wat voor soort garantie heb ik?
Je krijgt op de meeste producten minimaal 2 jaar garantie op defecten. Je product zou namelijk bij normaal gebruik de eerste 2 jaar niet stuk mogen gaan. Op sommige producten krijg je zelfs 5 jaar fabrieksgarantie. De fabrikanten van onze kabels hanteren vaak 25 jaar garantie.
Garantietype
Het garantietype geeft aan hoe je product wordt gerepareerd. Het garantietype vind je op de productpagina tussen de specificaties van je product. We hebben 2 soorten garanties:
- Via Plexsys. Na het aanmelden van de reparatie ontvang je een verzendlabel. Stuur je product op of breng ‘m langs op ons kantoor.
- Op locatie. Hierbij stuur je ’t product niet zelf terug. Na het aanmelden van de reparatie wordt er contact met je opgenomen om te bepalen wat de beste oplossing is. Denk bijvoorbeeld aan een reparatie bij jou op school, het product ophalen voor reparatie, het toesturen van vervangende onderdelen of het omruilen voor een nieuw product.
Wil je jouw product retour sturen of laten repareren? Dat kan gemakkelijk en snel via het online retourformulier.
Wat zijn de garantievoorwaarden?
Zowel binnen als buiten de fabrieksgarantie kun je bij ons terecht voor je reparatie. Binnen de fabrieksgarantie is dit gratis, daarna moet je voor de reparatie betalen.
- Is je product binnen 30 dagen na aankoop al defect? Dan kan je ervoor kiezen om je geld terug te krijgen of je product om te ruilen voor een nieuw product;
- Is je product na 30 dagen defect bij normaal gebruik en binnen de garantieperiode? Dan is dit een fabricagefout en is de reparatie volledig kosteloos.
- Ook buiten de fabrieksgarantie kun je bij ons terecht. Hiervoor moet je wel betalen. We onderzoeken je product en maken een prijsopgave. Op basis daarvan kun jij kiezen of je het wilt laten repareren of niet.
Kan ik ook buiten de garantieperiode mijn product bij Plexsys laten repareren?
Jazeker. Hiervoor moet je wel betalen. We onderzoeken je product en maken een prijsopgave. Op basis daarvan kun jij kiezen of je het wilt laten repareren of niet.
Repareren jullie het product op locatie of moet ik deze opsturen?
Dit ligt aan het specifieke product. We bieden voor kleine producten een andere oplossing dan voor grote producten.
- Bij veruit de meeste producten vragen we je om het product zelf naar ons toe te sturen. Pak het product in en stuur deze via een PostNL-punt bij jou in de buurt.
- Bij grote producten zoals witgoed komt er in de meeste gevallen een monteur langs, zodat je toestel niet verplaatst hoeft te worden.
Wil je weten of er voor jouw product een monteur langskomt?
Dit laten we je altijd per mail weten nadat je product is aangemeld.Â
Wie repareert mijn product?
- In een aantal gevallen repareren we defecten zelf als de onderdelen hiervoor direct beschikbaar zijn.
- Voor de andere merken en producten werken we samen met externe reparateurs. Als je product wordt doorgestuurd dan laten we je dat na het aanmelden weten via de mail.
- Grote producten worden in de meeste gevallen op locatie gerepareerd.